Ny politiattesttjeneste for norsk idrett – en tryggere og enklere løsning for idrettslag

I samarbeid med Posten/Digipost har Norges idrettsforbund utviklet en helt ny digital tjeneste som forenkler prosessen med å vurdere hvem som trenger politiattester, sende formålsskjema og vise frem attestene på en sikker måte.
I forbindelse med ny politiattesttjeneste som ble lansert 14. november 2024, så må klubben legge inn roller på nytt og i de fleste tilfeller må vi be om å se tidligere politiattest eller be om kopi. De som skal overnatte med barn på skoler under turneringer må også innhente og fremvise politiattest til klubben.
Les mer om ny politiattesttjeneste her:
Hvordan søke om politiattest?
De rollene som krever politiattest, må bli tildelt av medlemsansvarlig i idrettslaget.
Det er mulig for noen roller å søke om rolle i MinIdrett.no. Medlemsansvarlig godkjenner rollen.
Politiattestansvarlig sender formålsskjema til vedkommende.
Politiattestansvarlig sender underskriftsskjema for foresatte til personer mellom 15 og 18 år i tillegg. Lenke: Underskriftsskjema for foresatte
Søk om politiattest her: Søk politiattest her - Politi.no
Politiet sender politiattest til din private digitale postkasse i Digipost.
Det anbefales å opprette bruker i Digipost og dele politiattest digitalt med idrettslaget. Lenke til Digipost: Digipost
Politiattestansvarlig godkjenner og registrerer kun fremviste politiattester uten merknad (Intet å bemerke) og registrerer med utstedelsesdato i tjenesten.
Varighet – 3 år fra utstedelsesdato - Idrettslaget kan kreve ny ved bytte av roller.
Forklaring på roller – Se lenke: Politiattest - Roller og Krav
Ved spørsmål ikke nøl med å ta kontakt med politiattestansvarlig i klubben.
Politiattestansvarlig Ståle Magnussen
E-post: stale.magnussen@oppsalbasket.no
Politiattestansvarlig (Vara) - David Coron-Andersen